De hele wereld, of bijna de hele wereld, is in de ban van het Corona-virus. Horecagelegenheden zijn dicht evenals kapperszaken, sportverenigingen en schoonheidssalons. Voor ondernemers een horrorscenario. Een gesloten zaak betekent namelijk geen inkomsten. Toch kun je meer doen in deze periode dan je in eerste instantie zou denken. En dat gewoon veilig vanaf thuis!
Neem bijvoorbeeld jouw zakelijke website eens onder de loep. Je hebt hier nu waarschijnlijk meer tijd voor, tijd die je normaal gesproken niet hebt omdat je druk bezig bent in je zaak. Met het ‘echte’ werk. Om jou op weg te helpen geven wij je vijf tips om jouw zakelijke website te optimaliseren, zodat je na de Corona-crisis weer uit de startblokken kan schieten.

Tip #1: Kijk eens kritisch naar jouw webteksten
Lopen de teksten op jouw website net niet lekker, zijn deze verouderd en kunnen ze verbeterd worden? Neem hier dan juist nu eens goed de tijd voor. Goede webteksten worden niet alleen gewaardeerd door jouw bezoekers (immers: goede teksten = goede gebruikerservaring), maar ook door zoekmachines zoals Google. Door kritisch naar elke tekst te kijken, sla je dus twee vliegen in een klap.
Leestip: 7 direct toepasbare schrijftips voor goede webteksten
Tip #2: Afbeeldingen optimaliseren
Voldoende aandacht besteed aan je teksten? Dan is het handig om aan de slag te gaan met het optimaliseren van je afbeeldingen. Hiermee bedoelen we overigens niet en toepassen van filters en het photoshoppen van je afbeeldingen, maar het optimaliseren van afbeeldingen voor het web. Dit houdt in dat je de afbeeldingen zo ‘licht’ mogelijk maakt, zonder dat hierbij de kwaliteit verloren gaat.
Zware afbeeldingen van bijvoorbeeld 5MB zorgen voor een langere laadtijd van je website. Dit werkt niet alleen negatief voor de gebruikerservaring (want wie zit er te wachten op een langzame website?), maar ook voor je positie in Google.
Google neemt namelijk de laadtijd van je website mee als een van de vele punten waarop je website beoordeeld wordt. Lichtere afbeeldingen zorgen dus voor een snellere laadtijd, en een snellere laadtijd draagt bij aan een betere positie in Google.
Tip #3: Interne links toevoegen
Binnen de teksten op je pagina’s kun je links maken die verwijzen naar andere pagina’s op jouw website. Interne links bevorderen de gebruiksvriendelijkheid van je website en je online vindbaarheid. Interne links helpen Google om nieuwe pagina’s te vinden en de samenhang tussen pagina’s te begrijpen.
Ga niet je hele tekst volproppen met links, dit kan averechts werken. Vind een goede balans en op de lange termijn zul je zien dat dit loont.
Tip: gebruik het daadwerkelijke zoekwoord of een hele zin als link, maar niet een tekst als ‘klik hier’.
Tip #4: Meta’s toevoegen
Heb je je meta titel en meta omschrijving nog niet geoptimaliseerd? Dan is dit het moment om hier werk van te maken. De meta titel en meta omschrijving is de tekst die je ziet binnen Google. Zorg er voor dat deze titels en teksten aantrekkelijk genoeg zijn om op te klikken. Probeer hiermee interesse te wekken, zodat een zoeker op jouw website klikt.
Om je op weg te helpen geven we je hier alvast 3 tips voor goede meta’s
- Gebruik trigger words zoals 24/7 open, 24/7 bereikbaar, stappenplan, 10 tips, top 100, checklist etc.
- Verwerk in de meta titel de belangrijkste zoekterm van de pagina en herhaal deze in de meta omschrijving, bijvoorbeeld:


In bovenstaande afbeelding zie je in de meta titel ‘Voordelig een website laten maken in Limburg‘, terwijl deze zin ook nog eens in de meta beschrijving terugkomt. Dit zijn woorden/zinnen waar wij graag op gevonden willen worden, aangezien wij websites en webshops maken in Limburg, maar ook daarbuiten.
3. Kijk naar de titels en beschrijvingen van soortgelijke ondernemers in jouw branche. Probeer die van jou unieker en beter te maken waardoor je je concurrentie een stapje voor kunt blijven.
Tip #5: Portfolio uitbreiden
Heb je een portfolio pagina op jouw website staan maar ben je de afgelopen tijd er niet aan toe gekomen om deze te updaten? Dan is juist dit, gezien de omstandigheden, het ideale moment om je portfolio bij te werken. Plaats foto’s of filmpjes van jouw beste (en liefst recente) werk. Dit kan net het laatste zetje zijn om van een potentiële klant – een klant te maken.
Bij WebZuid gaan de werkzaamheden, veilig vanuit huis, gewoon door. Wil je ook een professionele website laten maken in Limburg? Neem dan nu contact met ons op!
Bereikbaar via:
E: info@webzuid.nl
T: 06 – 402 483 16