Conversie website verhogen: converteren kun je leren!

Het verkopen van producten, of het aansporen van de bezoeker tot het doen van een aankoop, dat is waar veel website-eigenaren op uit zijn. Wellicht heb je al veel tijd en energie (en geld) gestoken in zoekmachineoptimalisatie en heb je je felbegeerde plekje op de eerste pagina van Google weten te bemachtigen. Niet? Lees dan eerst ons artikel hoe je zo snel mogelijk hoog in Google komt.

Sta je wel hoog op de eerste pagina van Google? Gefeliciteerd! Waarschijnlijk zorgt dit voor bezoekersaantallen waar je concurrenten alleen maar van kunnen dromen. Maar… aan hoge bezoekersaantallen alléén heb je niets, als je iets wilt verkopen via je website. Aan mensen die alleen kijken, verdien je niets. Het is de kunst om van kijken, kijken niet kopen juist kijken, kijken én kopen te maken. Je wilt bezoekers iets laten kopen op of via je website. Bezoekers moeten tot actie overgaan, tot het doen van een aankoop. Conversies genereren, zoals dit zo mooi heet. Hoe krijg je dat nu voor elkaar? In deze blog geven we je een aantal tips hoe je je conversie kunt verbeteren. Converteren kun je leren!

Wat is conversie?

We leggen eerst uit wat conversie precies is. Een conversie betekent het halen van een vooraf bepaald doel. Hieronder kun je van alles scharen; niet per se alleen een aankoop. Wil je bezoekers bijvoorbeeld een offerteaanvraag in laten vullen? Dan geldt dit ook als een conversie(doel).
We maken onderscheid tussen harde en zachte conversies. Harde conversies leveren direct centen op, bijvoorbeeld een aankoop in een webshop. Zachte conversies leveren niet direct geld op, maar wellicht wel op de langere termijn. Denk aan het downloaden van een (gratis) brochure van je website waarin jij je producten promoot, waarna een klant later besluit tot aankoop over te gaan.

Google Analytics koppelen aan website

Het is slim om eerst te onderzoeken hoe jouw bezoekers zich gedragen op je website. Op welke pagina verlaten jouw bezoekers de site? Wellicht valt hier dan een en ander te verbeteren, zodat ze in de toekomst wél tot een aankoop overgaan. We raden aan dit te doen via Google Analytics. Deze software geeft zeer uitgebreide informatie over bezoekers en het gedrag van je bezoekers. Wil je jouw website koppelen aan Google Analytics? Neem dan contact met ons op!

Ook zonder Analytics kun je al een en ander bedenken waardoor jouw conversie achter blijft. Is jouw website bijvoorbeeld traag? Grote kans dat bezoekers afhaken! We geven je een aantal tips om jouw conversies te verbeteren!

Tip #1: Snelle website of webshop

We hebben de eerste tip al een beetje verklapt: zorg voor een snelle website of webshop. Bezoekers verlaten gegarandeerd jouw website als deze niet binnen enkele ogenblikken geladen is. Zorg dat je bij een goede webhosting afneemt, eentje waarvan je op aan kunt. Bij WebZuid kun je vertrouwen op een snelle, krachtige en veilige hosting. Lees hier meer over onze voordelige webhosting!

Tip #2: Gebruiksvriendelijke website

Zorg voor een gebruiksvriendelijke website. Mensen op internet zijn namelijk ongeduldig. Binnen enkele ogenblikken bepaalt een bezoeker of de website relevant voor hem/haar is, of juist niet. Je website moet dus niet vol toeters en bellen staan en zorg voor een duidelijke navigatie. Plaats het kopje ‘Contact’ bijvoorbeeld altijd aan de rechterkant van je menu. Mensen zoeken uit automatisme de contactgegevens aan de rechterkant (of in de footer) van een website. Maak het zo overzichtelijk mogelijk voor jouw bezoekers. Je kunt tevens als stelregel gebruiken: een bezoeker moet binnen 3 klikken vinden wat hij zoekt!

Tegenwoordig, in de wereld waarin (bijna) iedereen een smartphone heeft, is het ook noodzakelijk om een mobiele website te hebben. Een website moet op een smartphone net zo goed werken als op een pc. Is dit niet het geval, dan kun je wel fluiten naar je conversies! Bij WebZuid worden alle websites en webshops responsive gemaakt. Wil je voordelig een website laten maken in Limburg bij WebZuid? Dan hoef je je hier dus geen zorgen over te maken! Lees ook ons artikel over waarom een responsive website zo belangrijk is!

Tip #3: Hou formulieren simpel

Een veelgemaakte fout is een véél te uitgebreid formulier. Als bezoeker wil je niet ellenlange lijsten aan informatie in gaan vullen voordat je je potentiële aankoop kan verzilveren. Je haakt af en kijkt snel verder op een andere website. Denk daarom goed na over welke informatie je écht nodig hebt. Zo hou je je formulieren kort en heb je een grotere kans op conversie!

Tip #4: Content scanbaar maken

Zorg dat je content leesbaar is. Zoals we al eerder aangaven, internetgebruikers zijn ongeduldige mensen. Beperk daarom het gebruik van grote stukken tekst. Mocht je wel lange teksten schrijven, zorg dan voor het gebruik van kopjes, witregels en afbeeldingen. Dit maakt jouw tekst scanbaar en zorgt ervoor dat een bezoeker snel vind wat hij zoekt.

Tip #5: Goede afbeeldingen op je website

Een punt dat vaak onderschat wordt is het gebruik van afbeeldingen op de website. Vaak worden lukraak van internet wat afbeeldingen gehaald omdat ze er wel leuk en professioneel uitzien. Deze worden dan bij het bijbehorende stuk tekst geplaatst en er wordt verder niet meer naar omgekeken. Je kent zo’n typische afbeelding wel van een stel zakenlui die bij elkaar zitten…

Een nietszeggende afbeelding

Wat roept dit beeld bij je op? In onze optiek niet dat het om een professioneel en betrouwbaar bedrijf gaat, terwijl de bedoeling juist wel is om deze indruk bij je op te wekken. Je klikt de website weg en zoekt verder. Weer een verloren conversie voor jouw als website-eigenaar!

Denk goed na wat je wilt uitstralen. Zorg voor een juist kleurgebruik, taalgebruik dat bij je past én voor de juiste afbeeldingen.

Tip #6: Een goede Call-to-Action

Deze hangt deels samen met de tip hierboven. We leggen eerst uit wat een Call-to-Action is. Vrij vertaald is het een ‘oproep tot actie’. Het gaat dus om ‘iets’ wat op je website staat, en dat ‘iets’ moet je bezoeker aansporen tot het doen van een actie. Dit iets komt meestal tot uiting in de vorm van een knop of link. Je kent de knoppen wel: ‘offerte aanvragen’, ‘schrijf je nu in’, ‘koop nu voordelig…’, ‘meer weten over…’ etc.

Zorg er voor dat je op elke relevante pagina een goede Call-to-Action knop hebt. Denk aan het aanvragen van een offerte of je Facebook-pagina liken. De knoppen triggeren je bezoekers om over te gaan tot actie. Zonder deze knoppen, heb je in ieder geval géén actie.

In de eerste zin gaven we aan dat deze tip samenhangt met het gebruik van afbeeldingen. Je kunt met afbeeldingen slim inspelen op de aanwezige Call-to-Action knoppen. Laat bijvoorbeeld de persoon op de afbeelding richting de knop kijken. Bezoekers volgen bewust/onbewust de blik van de persoon op de afbeelding waardoor de knop sneller opvalt, en men dus eerder over zal gaan tot actie.

Tip #7: Vertrouwen opwekken met je website

De drempel om met iemand in zee te gaan via internet, en dan vooral voor de hogere tarieven, ligt een stuk hoger dan wanneer je in een winkel staat. Zorg daarom dat je vertrouwen opwekt en zekerheid biedt bij de bezoeker met je website. Je kunt op verschillende manieren een betrouwbaar gevoel oproepen en zekerheid bieden bij/aan je bezoekers, namelijk:

  • Toon een portfolio
    Laat werk van jezelf zien. Denk aan before/after foto’s voor een kapsalon (voor en na de knipbeurt) of een hovenier die een rommelige tuin weer perfect in orde heeft gemaakt.
  • Zet keurmerken en behaalde certificaten op je website
    Zo ziet men dat jouw werk goedgekeurd wordt en dat je kundig bent.
  • Toon garantiebepalingen
    Zoals niet goed, geld terug of binnen 30 dagen gratis retour sturen.
  • Laat reviews van bestaande klanten zien
    Zo zie je wat bestaande klanten over het bedrijf zeggen, dit komt altijd sterk over. Het zijn immers ervaringen van andere mensen, en die liegen niet!
  • Wees transparant, ook in je tarieven
    Niemand wil het gevoel hebben dat hij of zij voor verrassingen komt te staan. Men wil vooraf weten waar ze (ongeveer) aan toe zijn. Zorg daarom dat jouw tarieven duidelijk , in- of exclusief BTW op je website vermeld staan. Vergeet ook eventuele verzendkosten niet!

Met deze tips kun je al aardig op weg om jouw conversiepercentage te verbeteren. Mist jouw huidige website een gebruiksvriendelijk of responsive design? Of is jouw website langzaam? Wij helpen je graag aan een gloednieuwe website die wél uitblinkt!

Je kunt ons altijd bereiken via onze contactpagina, of:

📞 Bel of stuur een appje: 06 – 402 483 16
📩 E-mail: info@webzuid.nl