De term SEA wordt nog wel eens verward met SEO. Echter zit er een belangrijk verschil tussen deze twee. In dit artikel maken we eerst de verschillen tussen SEO en SEA duidelijk, waarna vervolgens dieper ingegaan wordt op de voor- en nadelen van SEA.
Het verschil tussen SEO en SEA
SEO (Search Engine Optimization) heeft betrekking op de organische (= onbetaald/op een natuurlijke wijze) zoekresultaten. Als je met SEO bezig bent, dan probeer je jouw website zó te optimaliseren dat deze beter vindbaar is in zoekmachines zoals Google. Het schrijven van goede, unieke content op een regelmatige basis inclusief relevante zoektermen is hier een goed voorbeeld van.
SEO is een lange termijn strategie, waarbij het minstens een aantal maanden duurt voordat een website beter vindbaar wordt.
SEA (Search Engine Advertising) richt zicht op de betaalde advertenties binnen de zoekmachine. Je betaalt voor een hoge plek in Google. Bij SEO kan het lang duren voordat je website hoger geranked wordt in Google. Bij SEA sta je direct op een prominente plek bij relevante zoektermen. Zodra je stopt met adverteren, verlies je deze toppositie echter. Om deze reden worden SEA (korte termijn) en SEO (lange termijn) vaak gecombineerd.
Snelle resultaten met SEA
Voor wie zo snel mogelijk hoog in Google wil, is adverteren in Google wellicht een goede oplossing. Dit wordt Search Engine Advertising (SEA) genoemd. Met gerichte advertenties kun je op korte termijn veel bezoekers genereren, óók als jouw website nog niet goed vindbaar is. In dit artikel bespreken we de voor- en nadelen van adverteren in de zoekmachine (Google).
Wat is Search Engine Advertising precies?
Als onderneming kun je bijvoorbeeld adverteren in tijdschriften, het lokale blad in je stad of dorp, op televisie of de radio. Maar ook in zoekmachines zoals Google. Met zoekmachine adverteren, ok wel bekend als SEA, koop je advertentieruimte in boven of onder de ‘gewone’ gratis zoekresultaten. Zie de afbeelding hieronder.

Adverteren in zoekmachines werkt niet exact hetzelfde als adverteren in een fysiek blad. Bij SEA worden de advertenties pas getoond als deze goed aansluiten bij de ingetypte zoekopdracht. Dit is meteen één van de grote voordelen van SEA. Hier gaan we later in dit artikel verder op in.
Zoekmachine adverteren is echt een vak apart. We raden dan ook aan om dit uit te besteden als je niet goed weet hoe je hier aan moet beginnen. WebZuid werkt samen met een bedrijf dat hier in gespecialiseerd is, waardoor we dit perfect voor je kunnen regelen. Geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op zodat we onze SEA-specialist aan het werk kunnen zetten!
De voordelen van SEA
Zoekmachine adverteren is booming. En dat is niet voor niets. Door middel van dergelijke advertenties kun je snel resultaat boeken. We nemen de belangrijkste voordelen hieronder met je door.
- Prominent zichtbaar op Google
Je kunt bovenaan (of onderaan) de eerste pagina op Google staan, zonder dat je op de eerste pagina hoeft te staan bij de ‘organische’ (de gratis) zoekresultaten. Zo’n prominent plekje levert je doorgaans meer bezoekers op. Dit extra verkeer kan jou meer aanvragen en bestellingen opleveren, waardoor je meer geld kunt verdienen. Ook als niemand op jouw advertentie klikt, levert je het alsnog naamsbekendheid op. - Controle over de kosten
Advertentieplatformen hanteren verschillende biedstrategieën die elk aansluiten bij een specifiek doel. Wil je je als bedrijf richten op conversies (meer aanvragen, meer bestellingen etc.)? Dan kun je er voor kiezen om pas te betalen zodra iemand daadwerkelijk op jouw advertentie klikt en je website bezoekt. Heel kosteneffectief adverteren dus. Naast CPC (Cost per Click) kun je kiezen voor de biedmethode kosten per duizend zichtbare vertoningen. Dit is relevant als meer naamsbekendheid van jouw bedrijf het belangrijkste doel is. Voor 100% controle over de kosten kun je dagbudgetten instellen welke op elk moment gewijzigd kunnen worden.
Zowel kleine als grote ondernemers kunnen adverteren in Google. Bij de advertentie-rangschikking kijkt Google namelijk niet alleen naar jouw bieding, maar ook naar andere factoren zoals de kwaliteit van de advertentie, landingspagina en de context van de zoekopdracht. Ook met een gering budget heb je dus kans op een toppositie.
Doelgericht adverteren in Google
In onze ogen is het grootste voordeel dat je doelgericht adverteert met SEA. Je bereikt namelijk alleen potentiële klanten die specifiek opzoek zijn naar jouw product of dienst. Dit maakt dat bezoekers die via een advertentie binnenkomen al écht geïnteresseerd zijn in je product of dienst, waardoor de kans op een bestelling of aanvraag groter is.
Daarnaast kun je je advertenties specifiek inrichten op een bepaalde doelgroep die voor jou relevant is. Zo kun je bijvoorbeeld een regio instellen waarbinnen je wilt adverteren. Voor WebZuid zou het bijvoorbeeld interessant kunnen zijn om advertenties te richten op de provincie Limburg, aangezien wij ons voornamelijk op deze regio richten. Het is dus niet relevant om de advertenties te laten zien aan mensen die in Amsterdam of Groningen wonen. Voorbeelden van zoektermen waar WebZuid dan een advertentie wil laten zien zijn: ‘voordelige website laten maken limburg‘, ‘website laten maken limburg‘ of ‘professionele website laten maken limburg‘.
Alle voordelen van SEA op een rij
- Jouw website is direct zichtbaar binnen Google
- Bereik potentiële klanten die actief naar jouw diensten/producten zoeken zodat de kans op verkoop groter is
- Specifieke doelgroep- en regiotargeting mogelijk
- Veel inspanningen zijn meetbaar (bijv. hoeveel meer bezoekers krijgt je website)
- Kosten heb je zelf in de hand
- Je betaalt pas zodra er een actie verricht wordt (bijv. het bezoeken van jouw website)
De nadelen van SEA
Er kleeft ook een aantal nadelen aan SEA. Deze manier van extra bezoekers scoren en meer naamsbekendheid verkrijgen is niet voor elke ondernemer een geschikte optie. We lichten de grootste nadelen hieronder uit:
- Begeef je je met jouw bedrijf in een zeer concurrerende markt? Dan kan het adverteren op populaire zoektermen een duur grapje worden waarvoor je een groot budget vrij moet maken. Hoe populairder een zoekterm is, hoe meer geld Google vraagt om jouw advertentie te laten zien zodra iemand dit zoekwoord intypt op Google.
- Het aanmaken en beheren van advertenties is aardig complex. Je kunt SEA daarom beter niet op eigen houtje doen en hiervoor een specialist inhuren.
- Het is niet rendabel op de lange termijn. Stop je met adverteren, dan ben je ook niet meer (prominent) zichtbaar op Google.
Wil je een website laten maken in Limburg of heb je al een website en wil je meer verkeer naar je website krijgen? Dan kan het inzetten van SEA een goede oplossing voor je zijn. Neem contact met ons op zodat we je alles hierover kunnen vertellen!