Teksten zijn een belangrijk onderdeel van je website of webshop. Ze vertellen een verhaal en dit roept een gevoel op bij de lezer. Middels tekst kun je je bezoekers informeren over wat je hen te bieden hebt. Daarom is het heel belangrijk dat jouw webteksten goed in elkaar steken. Goede webteksten versterken je positie in Google en (dus) ook je succes. Maar hoe schrijf je sterke webteksten? WebZuid geeft je zeven tips om goede webteksten te schrijven.

Tip #1: Doelgroep bepalen
Het is verstandig om al over bepaalde zaken na te denken nog vóórdat je daadwerkelijk gaat schrijven. Bedenk voor WIE je wilt schrijven. Wie is jouw doelgroep? Bepaal eerst je doelgroep om tot een goede tekst te komen. Zijn het vooral zakenmensen, of is de doelgroep juist informeler? Zoekt jouw doelgroep op spijkerbroek of op jeans? Zorg dat je eerst je doelgroep helder hebt voordat je gaat schrijven.
Tip #2: Maak gebruik van opmaak
Zorg dat de teksten die je schrijft er aantrekkelijk uitzien. Maak gebruik van kopjes, alinea’s, dikgedrukte woorden, schuingedrukte woorden etc.
Door het gebruik van opmaak kunnen lezers binnen enkele seconden scannen waar de tekst over gaat. Bij een niet-scanbare tekst haken lezers al snel af. Het gebruik van tussenkopjes versterkt ook nog eens je positie in Google!
Tip #3: Gebruik lange en korte zinnen
Een tekst leest over het algemeen het fijnst als deze bestaat uit zowel lange als korte zinnen. Sommige mensen maken veel gebruik van korte zinnen, sommige mensen veel van lange zinnen; probeer hier een middenweg in te vinden.
Tip #4: Schrijf in de actieve vorm
Gebruik liever actieve zinnen dan passieve zinnen in jouw webteksten. Een actieve toon zorgt namelijk voor korte, goed leesbare zinnen. Vaak komen actieve zinnen ook veel overtuigender over. Schrijf niet ‘’in onze sportschool kunnen privélessen worden gevolgd’’ maar ‘’je kunt privélessen volgen in onze sportschool’’. Passieve zinnen zijn zeker niet fout, maar zorg er wel voor dat je de passieve vorm niet veelvuldig gebruikt.
Tip #5: Schrijf SEO-vriendelijk, maar zeker ook ‘mens-vriendelijk’
Wanneer je relevante zoektermen in jouw teksten probeert te verwerken ten behoeve van SEO, is dat uiteraard heel goed. Wél is het hierbij belangrijk om één ding niet uit het oog te verliezen: je schrijft in de eerste plaats voor mensen. Niet voor zoekmachines. In veel teksten zie je bepaalde woordcombinaties terug waar mensen op zoeken (in de hoop dat de pagina gevonden wordt), maar gaat dit ten koste van de leesbaarheid van de tekst.
Tip #6: Benoem jouw (onderscheidende) voordelen
Wil je jouw teksten écht naar een hoger niveau tillen? Omschrijf dan de eigenschappen van jouw product/dienst als voordelen. Dat klinkt wellicht nog wat vaag, maar aan de hand van het volgende voorbeeld wordt het je vast duidelijk. Stel, je hebt een eigen bedrijfje en biedt maatwerk taalcursussen aan bij mensen thuis of op kantoor. Dan zijn er twee beschrijvingen mogelijk:
”Wij bieden op maat gemaakte taalcursussen aan’’
”We bieden op maat gemaakte taalcursussen aan zodat je alleen betaalt voor lesstof die relevant voor je is”
De tweede omschrijving laat zien wat de potentiële klant kan met de unieke eigenschap van de dienst van de trainer. Is de vraag ”what’s in it for me?’’ te beantwoorden, dan heb je de voordelen voor de lezer goed verwoord.
Tip #7: Laat je teksten door iemand anders nalezen
Last but not least: laat jouw webteksten door iemand anders nalezen. Het liefst door iemand die geen vakgenoot is. Indien de tekst voor deze persoon volkomen helder is, weet je zeker dat het met de leesbaarheid wel snor zit. Daarnaast lees je in je eigen tekst vaak over dingen heen waardoor je bepaalde foutjes over het hoofd ziet. Een tweede lezer kijkt met een frisse blik naar jouw teksten en filtert hier sneller eventuele slordigheidsfoutjes uit.
Heb je hulp nodig bij het schrijven van teksten? Schakel dan WebZuid in. We schrijven specifiek teksten voor het web om zo jouw vindbaarheid te vergroten! Mail naar info@webzuid.nl